Dag 2 Chiang Rai

15 februari 2020 - Hua Hin, Thailand

Het belooft een lange, maar interessante dag te worden.

Eerst rijden we naar het meest noordelijke punt van Thailand, waar de  Maekong rivier Thailand met Birma scheidt. Als je over de brug gaat verloopt het Thaise visum, daarna opnieuw activeren. Aan beide zijden is een grote Indo-Chinamarkt. Voor ons beter om aan de Thaise kant te blijven. Noi vertelde dat studenten vanuit Birma dagelijks op en neer reizen naar Thailand  vanwege de goede universiteiten.

Op naar de Gouden Driehoek, het drielandenpunt van Thailand, Laos en Myanmar (Birma). De beruchte naam is gegeven aan een van de grootste opiumgebieden ter wereld. Op de plaats waar de rivier de Mae Sai uitmondt in de Mekong is de driehoek prachtig zichtbaar. Nog steeds wordt er in Birma opium geteeld. Dit wil Thailand echter niet over hun grens krijgen. Noi vertelt dat er geen opium is in Thailand (????). Daarna  hebben we een boottocht over de Mekong gemaakt en een bezoek gebracht aan het Opium museum. De Golden Triangle Boeddha is vanaf het water prachtig te zien, het lijkt of hij in boot staat.

Na de lunch zien we groene (!) rijstvelden en waterbuffels. Dit gebied is vochtiger, de rijstzaadjes worden eerst in het water gegooid, wanneer ze gaan groeien worden ze in rijen geplant om na 3 maanden geoogst te worden. De jongere bevolking kiest vaak niet meer voor dit beroep, waardoor ook hier gastarbeiders komen werken.

Onze volgende stop is de Wat Rong Khun ( de Sneeuwtempel). Deze is modern en ontworpen door kunstenaar Thawan Duchanee.  Van hem hebben we ook een tentoonstelling gezien. Deze man heeft zoveel technieken en is zo productief. Google zijn naam maar eens om een indruk te krijgen. De Sneeuwtempel is wit, belegd met kleine stukjes spiegel, met de hand aangebracht. Over 30 jaar hoopt men dat alles af is. Interessant is de moderne "kruisweg". En de superhelden die je aan de wanden ziet, bijv. Superman, Elvis en andere stripfiguren. Maar ook president Bush en Bin Laden. Hiermee wordt aangegeven dat helden alleen in de verbeelding bestaan. Het was prachtig!

Met een bezoek aan de Mae Kachan warmwaterbronnen eindigen we deze dag. Het is heerlijk om hier een poosje met je voeten in te zitten. Deze bronnen liggen aan beide zijden van een snelweg.

Op de terugweg vertelde Noi dat ze ook werkt als kok. Wat een toeval: in een restaurantje waar we dinsdag hadden gegeten. Natuurlijk zijn we daar s'avonds haar kookkunsten gaan proeven. Noi is afgestudeerd ingenieur (wens van vader), heeft als zodanig twee jaar gewerkt, maar haar hart ligt bij het toerisme, ze werkt nu al 20 jaar als gids. Ook met haar hadden we fijne leerzame dagen.

Slapen weer in hetzelfde hotel in Chiang Mai. Morgen vliegen we naar Bangkok.

1. Carin:
    15 februari 2020
    Veel gemaakt ja, bijzonder, vooral die sneeuw tempel waar dus kennelijk -na zijn dood in 2014 - nog steeds aan wordt gewerkt! Wat beleven jullie veel!
  2. Frans en Ludy:
    16 februari 2020
    Over dertig jaar hopen ze klaar te zijn met de Sneeuwtempel. Ieder (klein) stukje spiegel wordt met de hand aangebracht. Hij is prachtig!