Dagje Ayutthaya

10 februari 2020 - Chiang Mai, Thailand

Vandaag geen vroege start. Maar helaas vertrekken we na het ontbijt  uit dit paradijsje.

Onze  reis gaat naar Ayutthaya. De streek waar we door rijden staat bekend om de vele rijstvelden, dit gebied is de hofleverancier van Thailand. Later zien we in de stad een sleepboot met daarachter 4 vrachtboten met een lading van ieder 20.000 ton (vaak) rijst per boot. De rivier is hiervoor diep genoeg. Deze varen naar Bangkok.

In Ayutthaya is de temperatuur 37 graden. Dan te bedenken dat het hier nog winter is. Over twee weken begint de zomer!

Deze historische stad is sinds 1991 een Werelderfgoed van Unesco. Hierdoor konden er veel tempels (waaronder ook ondergenoemde) gerestaureerd worden, die waren beschadigd tijdens oorlogen met Birma (het huidige Myanmar).

Aan de overkant van de rivier bij de eerste tempel zien we een prachtig koninklijk paleis, dit behoort toe aan de koningmoeder. Vanwege haar broze gezondheid staat het leeg.

De eerste tempel (heet Wat Chai Wattanaram) is gelegen aan de Westoever van de Chao Prayarivier (die naar Bangkok loopt). Dit gebouw behoorde tot de koninklijke bezittingen gedurende de periode dat Ayutthaya nog de hoofdstad van Thailand was.

Enige tijd geleden is dit complex het toneel geweest van een tv serie over de koninklijke familie in die periode. De bevolking hult zich nu graag in deze klederdracht om op de foto te gaan. De kleding is te huur voor 200 Baht (€ 3,00).

De tweede tempel (heet Wat Phra Si San Phet) was het oorspronkelijke koninklijk paleis, waarbij drie opeenvolgende koningen hun eigen pagode hebben laten bouwen, waarin ook hun as is begraven. In de periode vanaf 1448 is de eerste gebouwd.

Hier zagen we heel veel olifanten met mensen op de rug sjouwen. Tussen het verkeer door, op en neer, met af en toe een kokosnoot toegeworpen, die ze met hun slurf kraken. Het is niet goed dit soort vertier.

Na een lekkere lunch gaan we naar het station in Bangkok. Dit station is een duplicaat van  Victoria Station in Londen.

Onze nachttrein brengt ons in 13 uur naar Chang Mai. Tony blijft voor ons zorgen tot we in de trein zitten. Afscheid nemen van deze aardige man viel niet mee. We houden mooie herinneringen aan hem.

Het leven in een nachttrein wordt voor ons ook een nieuwe ervaring.